Translate

måndag 11 september 2017

Katalonien..

För två år sedan lyckades jag trampa snett och bryta foten. Jag och Ove Ljungsäter  befann oss i den lilla staden Vic inte långt från Barcelona. Jag hamnade snabbt på sjukhus. Jag blev väl omhändertagen och tackade läkarna och sjuksköterskorna för behandlingen – här i Spanien.
Först då förstod misstaget. Personalen gjorde klart för mig att jag var i Katalonien – på ett katalanskt sjukhus. Efter den läxan nämnde jag inte Spanien. När det var dags att checka ut kom både läkare och sköterskor för att ta farväl och alla var nöjda när tackade för den vård jag fått i Katalonien.

Idag är det Kataloniens nationaldag.  I år präglas nationaldagen av den kris som har utlösts av att  katalanska regeringen har genomfört en lagändring som ska göra resultatet i en folkomröstning om självständighet bindande.





Kataloniens regionspresident Carlos Puigdemont vill göra Katalonien till en självständig stat, medan centralregeringen i Madrid gör allt för att stoppa utbrytningsförsöket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar